راهنمای انتخاب یک طراح مناسب

بسیار خب ، کسب و کار شما در حال انجام است اکنون زمان آن فرا رسیده که همه چیز را با یک لوگو رسمی کنید. عالیه! اگر از قبل با یک استودیوی حرفه ای آشنا باشید کار شما برای انتخاب طراح راحت خواهد بود اما اگر اولین بار است برای این کار اقدام می کنید بهتر است که طراحی حرفه ای برای خود پیدا کنید تا بتواند درک درستی از خواسته های شما داشته باشد و تصویر کاملی از آنچه که می خواهد مظهر برند شما باشد ایجاد کند.
شما خوش شانس هستید که در دنیای امروز زندگی میکنید! هیچ راهی آسان تر از آن نیست طراح مناسب خود را از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی استخدام کنید. اما خب می دانیم که این کار به سادگی یک جستوجوی ساده در اینستاگرام و لایک چند تصویر نیست. وفور طراحان گرافیک آنلاین و تنوع نمونه کار ها و سبک ها شما را وارد یک چالش جدید در انتخاب طراح میکند. گاهی اوقات همین تنوع می تواند باعث دردسر شود. مانند اینکه شما وارد یک فروشگاه عطر شوید: بعد از بو کردن اولین عطر ها ، بینی شما دیگر نمی تواند بو ها را درستی تشخیص دهد و انتخاب برای شما سخت می شود!
اما ما برای کمک اینجا هستیم. مطئناً راهی هوشمندانه برای انتخاب طراحی لوگو وجود دارد.

قبل از اینکه به نمونه کار های طراح نگاه کنید

قبل از اینکه خود را غرق در دریای نمونه کار ها کنید ابتدا افکار و خواسته های خود را جمع آوری کنید و بنویسید. این کار ممکن است کمی سخت به نظر ببرسد اما مطئن باشد با انجام این کار بخش مهمی از راه انتخاب طراح مناسب است . شما خواهید توانست هدف خود را مشخص کرده و مستقیما دنبال آنچه که می خواهید بروید.

با سوالات کلیدی شروع کنید

هدف شما چیست؟
فقط یک جمله ساده در مورد اهداف خود و آنچه که می خواهید از طراحی لوگو به دست آورید بنویسید.
بودجه چقدر است؟
ممکن است شما گونه و یا سبکی از طراحی را بپسندید که اجرای آن فراتر از دامنه قیمت شما باشد، بنابر این است بهتر است با خود صادق باشید و قبل از اینکه خیلی شیفته طرحی شوید بدانید که چقدر میتوانید برای طراحی لوگو هزینه کنید و متناسب با دامنه بودجه خود به جستوجو بپردازید.
جدول زمانی مورد نظر چیست؟ آیا محدودیت زمانی وجود دارد؟
پاسخ این سوال می تواند به شما کمک کند که دنبال طراحانی بگردید که در محدوده زمانی مورد نظر شما طرح های خود را تحویل می دهند.

با در نظر گرفتن سوالات فوق می توانید بنوسید:
"من دنبال طراحی می گردم که بتواند لوگوی رستوران سنتی من را با در نظر گرفتن سبک طراحی ایرانی با بودجه حدود 500 تا 700 هزار تومان در مدت 2 هفته طراحی کند"

در ادامه مواردی دیگری را نیز می توانید برای تمرکز بیشتر روی هدف خود یادداشت کنید . مانند این که مخاطب یا مشتری شما کیست و آنها چه کسانی هستند؟ آنها چند ساله هستند ، کجا زندگی می کنند ، برای تفریح چه می کنند؟ چه احساسی را می خواهید آنها هنگام تعامل با نام تجاری شما داشته باشند؟

چگونه نمونه کار طراحان را ارزیابی کنیم؟

حال که نکاتی کلیدی در مورد آن چه که می خواهید بدست آوردید می توانید وارد مرحله بعدی شوید. ارزیابی نمونه کارها!
وقتی نمونه کارها را بررسی می کنید باید دو عنصر ثابت و نسبی را در نظر بگیرید. موارد ثابت مربوط به مهارت ، تجربه و سطح حرفه ای طراح است. در طرف دیگر موارد نسبی قرار دارد که باید بررسی کنید که سبک کار و نوع طراحی طراح با خواسته های شما مطابقت دارد یا خیر؟
از دید تصویری، با چگونه به نظر آمدن کل نمونه کارها شروع کنید. آیا موضعی منسجم و احساسی پایدار در نمونه کارها وجود دارد؟ و هر بخش چقدر منحصر به فرد است؟
می دانیم که بهترین نمونه کارهای طراحی لوگو، تعادلی بین این دو موضوع برقرار می کنند: مادامیکه نقطه نظری مشخص در برخورد با تمامی نمونه کارها وجود دارد، هر قسمتی از کار معمولا برای یک مشتری متفاوت انجام شده است، بنابراین باید گستره ای از سلیقه ها را به نمایش بگذارد. اگرطرح لوگوها خیلی یکنواخت باشد، ممکن است نشانهء توانایی های محدود طراح باشد.
نگاه کردن به هر قسمت آن، به شما در داشتن واژگان درست در توصیف عناصر طراحی لوگو کمک می کند:
رنگ: گرم یا سرد؟ آیا متضاد هستند؟
خط: نازک و ظریف یا زخیم و سرزنده ؟
بافت: صاف و مدرن یا سه بعدی و دقیق ؟
شکل: مثلثی ساده یا مربع یا شکلی محصر به فرد؟ اگر بیشتر از یک شکل باشد، ارتباطشان چگونه باشد؟ فضا: آیا جایی برای نفس کشیدن دارد یا همه چیز در هم آمیخته شده است؟
تایپوگرافی: فونت های کلاسیک همیشه دردسترس اند اما آیا هیجان انگیزتر از آن می خواهید؟ آیا خانواده های مختلف فونت در کنار هم هماهنگ هستند؟
لحظه ای جهت مشاهده و توصیف افکارتان با استفاده از کلمات و توصیفات بالا، مکث کنید. شرط می بندم به محض اینکه واژگان مناسب را بشناسید ، احساستان عادی می شود. احتمالاً تا به حال دیدگاه یک طراح سخت گیر و چگونگی به نظر آمدن ((فضای تنفس)) او را درک کرده اید: کار آنها معمولاً با سیاه و سفید شروع می شود و از رنگ های کمی استفاده می کنند، طراحی آنها مدرن، پیشرفته، و بی پرده است ( ممکن است بگویید مینیمالیست یا ساده گرا است ) و به لوگوها فضای تنفس زیادی می دهند و طرفدار اشکال ارگانیک و مبتکرانه هستند. به تفاوت هایی که گستره کار طراح هست، نیز توجه کنید: طراح با هر دو شکل مسطح و سه بعدی راحت به نظر می رسد، و آنها با خطوط مختلف از نازکی کاغذ تا خطوط پررنگ با توجه به موضوع طرح، بازی می کنند و مهارت خاصی در چاپ حروف مطابق با لوگوی تصویری دارند.

از آنجایی که نمونه های مختلف کار را در نظر می گیرید، در انتقال سریع تصاویر به کلمات، بهترخواهید شد. که به طور واقع به دو مرحله کاهش می یابد: مرحله اول، آنچه را که می بینید فقط با چند کلمه اولی که به ذهنتان رسید، توصیف کنید. به طور قطع احساس نکنید که مجبور به تجزیه و تحلیل هر نمونه کار هستید. و مرحله دوم، آن را با آنچه که در طیف سبک ها و حس های طراحی موردعلاقه تان یادداشت کرده اید، مقایسه کنید. به عنوان مثال اگر شما برند خود را با عنوانی مثل حرفه ای، دقیق وبرنامه ریزی شده ، توصیف کرده اید، ممکن است بخواهید روی رنگ های خنک، اشکالی ساده، خطوطی نازک، و چاپ حروف کلاسیک تمرکز کنید.

امتیاز اضافی : علاوه بر محتوا، به بوم، به عنوان مثال همان صفحهء نمونه کارهای آنلاین توجه کنید: آیا حرکت در آن آسان است؟ آیا به صورت معقولانه ای ساختار یافته است؟ آیا این طراح همه نمونه کارها را خودش ساخته یا اینکه فقط یک نمونه است؟ مطمئناً ضرورتی ندارد که خودش آنها را ساخته باشد، اما اگر به دنبال یک طراح همه کاره هستید، او به شما دیدی از نماهای فنی کارش را می دهد. به هر حال یک نمونه کار طراحی لوگو فقط مجموعه ای از تصاویر نیست؛ بلکه مجموعه ای از راهکارها برای معرفی طراحی خاص و منحصر به فرد است. با اینکه تصاویر مهم هستند و به طور طبیعی در اولین نگاه، توجه ما را به خود جلب می کنند، سفر خلاقانه ای که باعث شده به این نقطه برسیم حائز اهمیت است.

موارد زیر را در نظر بگیرید:
آیا طراح به صورت متفکرانه ای مسئله و هدف پروژه را توصیف می کند؟ می توانید احساس کنید با کاربر احساس همدلی می کند و عملکرد کاربر محوری دارد؟ آیا به طور خاص با توجه به چگونگی بازتاب مشتری در طی فرآیند صحبت می کند؟
آیا روشی برای عصبانی کردن مشتری وجود دارد؟ آیا فرآیند، سیستماتیک و تکراری است؟ یا اساساً مهارت های مدیریت پروژه را به خوبی نشان می دهد؟ یک طراح خوب چه مقدار از این مهارت ها را انجام می دهد؟ مراقب پروژه های بزرگ و حواشی آن باشید چراکه همیشه این احتمال وجود دارد که طراح توانایی انجام تمامی قسمت های لوگوی مشخصی که دوست دارید را نداشه باشد. کدام قسمت واقعی است (به عنوان مثال برای یک مشتری ساخته شده) و کدامیک ساختگی است (نمونه است و برای یک پروژه واقعی نیست)؟ هرچه طرح ((واقعی تر)) باشد، اطمینان بیشتری وجود دارد که طراح تجربهء همکاری با مشتری و حل مشکلات واقعی با محدودیت های واقعی را داشته باشد. نمونه ((ساختگی)) نیز می تواند جالب باشد، چرا که شور و اشتیاق شخصی طراح را روشن می کند و به آنچه واقعا در قلعه افکارش می اندیشد، اشاره می کند.
اگر می خواهید در این مورد واقعا خوب باشید، خودتان را در یک تست کوچک به چالش بکشید. ابتدا، به لوگو نگاهی بیاندازید و حدس بزنید که منظور از به تصویر کشیدن آن چیست: چه صنعت یا کالایی را نمایش می دهد، چه ارزش هایی را به تجسم می کشاند، چه احساسی را می رساند؟ سپس پیش بروید و توضیحات طراح آن پروژه را بخوانید و چگونگی مطابقتشان را ببینید. به خودتان توجه کنید: اگر درست حدس نزده باشید، این ممکن است مشکل طراح در عدم انتقال نیازهای مشتری به یک طرح بصری باشد.

انتخاب طراح مورد نظرتان

با رعایت این معیارها باید بتوانید لیست نهایی را کوتاه تر کنید، اگر نه، متاسفانه کارتان هنوز تمام نشده است. وقتی که به برنامه ریزی گفتوگو با طراحان مورد علاقه تان رسیدید، ممکن است از آنها بخواهید رزومه هایشان را فراهم کنند تا بتوانید احساس بهتری نسبت به میزان تجربه و کارهای قبلیشان کسب کنید. سال ها کار لزوما طراحی خوبی نمی سازد، اما آنها یک شاخص معیار هستند و این موضوع به شما کمک می کند که قبل از غرق شدن آشنایی به زمینه آن داشته باشید.
در طول گفتوگو – خواه حضوری یِا از طریق تلفن یا ایمیل باید به درک سطح بالای فرآیند خلاقیت طراح و تشخیص علایق و افکارشان پیرامون پیشنهاد کاریتان، رسیده باشید. مانند اولین قرار به آن فکر کنید: آیا با هم سازگار هستید؟ به محض اینکه فهمدید احساستان متقابل است، زمان انعقاد قرارداد است. به عبارت دیگر، درباره تدارکاتی همانند انتظاراتتان در ارتباط با بازه زمانی، بازتاب ها، فراوانی ارتباطات، تعداد بازنگری ها و ... صحبت کنید.
مشاهدهء نمونه کارها شروع خوبی است، اما همچنین از شایستگی های انسانی مابین اهدافتان و طراح، اطمینان حاصل کنید. اگر به دنبال یک طراح لوگو هستید، احتمالا این تنها آغاز کار طراحی لوگو برای کسب و کارتان است. این قسمت را با تفکر انجام دهید، شما به سادگی لوگویی جذاب دریافت نخواهید کرد، ولی با طراح بزرگی که اکنون برند شما را می فهمد و می تواند در طولانی مدت نتایجی زیبا و قابل اطمینانی ارائه دهد، ارتباط برقرار خواهید کرد.

امیدواریم این مقاله به اندازه کافی به شما کمک کرده باشد . اگر هنوز سوالی هست که نتوانسته اید پاسخ آن را بیابید با لوگومیکس تماس بگیرید . ما شما را راهنمایی خواهیم کرد.