چرا و چگونه لوگوی خود را بازسازی کنیم؟

یک لوگوی قوی می تواند تاثیر به سزایی در تجارت شما داشته باشد. گاهاً شرکت ها در شروع کار به این نکته اهمیت ویژه ای می دهند و با مطالعه ، پیگیری و هزینه مناسب صاحب لوگویی می شوند که مجبور نباشد در سال های بعد دوباره آن را بازسازی کنند. ( برای مثال لوگوی کمپانی نایکی را در نظر بگیرید). اما بیشتر اوقات این اتفاق نمی افتد و صاحبان مشاغل در شروع کار به طراحی لوگوی خود نگاه ویژه ندارند؛ در نتیجه لوگو با تغییر و تحولات شرکت یا دنیای طراحی همگام نخواهد بود و نمی تواند خود را با شرایط جدید وقف دهد. این امر به طور ویژه در مورد مشاغل با طول عمر بالا صادق است. کمتر سراغ داریم لوگویی که در سال 1348 طراحی شده در سال 1398 هم مانند روز اول بتواند با مشتریان ارتباط بر قرار کند.
دلایل موجه دیگری هم برای بیرون کشیدن لوگو های قدیمی از قفس کهنگی وجود و وقتی این کار را کردید آنگاه خواهید فهمید که زمان طراحی مجدد فرا رسیده.
طراحی مجدد لوگو ممکن است دلهره آور باشد و سوالات زیادی را در ذهن شما ایجاد کند که آیا این کار واقعا همان کاری است که لازم است انجام شود یا خیر؟ ولی اگر تصمیم جدی دارید که روحی تازه به این بخش از کسب و کارتان بدمید باید خطرات آن را به جان بخرید و ریسک انجام آن را بپذیرید. اما قبل از برچیدن لوگوی فعلی مدتی برای مطالعه وقت بگذارید تا این اطمینال حاصل شود که طراحی مجدد واقعاً همان چیزی است که لازم است؟
یافتن پاسخ 5 سوال کلیدی به شما کمک می کند تا درک درستی از آنچه که می خواهید انجام دهید داشته باشید و با آگاهی کافی سراغ بازسازی لوگوی خود بروید.

5 سوال کلیدی که هنگام طراحی مجدد لوگو باید پاسخ آن را بیابید.

1) آیا تجارت شما نسبت به روز اول گسترش یافته یا تغییر کرده؟

شاید شما اخیراً سراغ تولید محصول جدیدی رفته باشید ، در حوزه های جدیدی شروع به خدمت رسانی کرده باشید و یا دفتر مرکزی خود را گسترش داده و بسیاری از کارمندان جدید به فهرست خود اضافه کرده باشید. اگر تجارت شما به هر روشی گسترش یافته یا تغییر کرده است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که تغییر لوگوی خود را نیز در دستور کار قرار دهید.

2)آیا وارد رقابت تازه ای شده اید؟

شما در صدر بازار کسب و کار ، و در صنعت خود بهترین بودید و اکنون ، به طور ناگهانی وارد یک رقابت تازه شده اید. می توانید احساس ترس کنید و یا می توانید بلند شوید و برای جایگاه خود بجنگید. طراحی مجدد لوگو می تواند این پیام را به مشتریان شما دهد که شما مدرن ، به روز ، آینده نگر و شایسته ارزیابی آنها هستید.

3) آیا با مخاطبان جدیدی وارد ارتباط شدید؟

شما یک مجموعه مشتریان ثابت و وفادار دارید و ارتباط بسیار خوبی هم با آنها دارید، اما آیا آماده هستید تا با مخاطبان و مشتریان جدید آشنا شوید؟ طراحی مجدد لوگو همان چیزی است که یک متخصص برندسازی به شما پیشنهاد می دهد. اگر آن را به درستی انجام دهید خواهید دید که لوگوی جدید به شما کمک می کند تا با مخاطبان جدید ارتباط برقرار کنید و همچنان مشتریان قبلی خود را نیز حفظ کنید

4) آیا ارزش یا رسالت برند شما تغییر کرده؟

با رشد کسب و کار، برند شما به طور طبیعی تکامل می یابد. اگر متوجه شدید که شخصیت شرکت شما با شروع کار متفاوت است و دچار تغییراتی شده ، لوگوی شما باید این تغییرات را منعکس کند.

5) آیا لوگوی شما تاریخش گذشته؟

این یک سوال ساده و واضح است اما سوالی است که ارزش پرسیدن را دارد. اگر لوگوی شما در دهه 70 طراحی شده ممکن است اکنون زمان ورود به دوره مدرن باشد. ممکن است از لحاظ زیبایی شناختی نه تنها دیگر با طرح های امروزی هماهنگ نباشد بلکه با بی شمار دستگاه های مدرن مانند تبلت ها و تلفن های هوشمند که لوگوی شما را نشان می دهند نیز سازگار نباشد.

طراحی مجدد یا بازسازی لوگو ؟ کدام برای شما مناسب است؟

اگر به یک یا چند سوال فوق پاسخ مثبت داده باشید احتمالا اکنون زمان آن است که دستی به سر و گوش لوگوی خود بکشید. اما باید تصمیم بگیرید که چه راهی برای ترمیم لوگوی شما مناسب است؟ شما می تواند با یکسری تغییرات ساده و حرفه ای لوگوی خود را به روز کنید و یا به طور کلی آن را تغییر داده و مجددا آن را طراحی کنید.
طراحی مجدد لوگو مانند جراحی پلاستیک چشمگیر است. این رویکرد می تواند شامل طراحی یک لوگوی کاملا جدید و متفاوت ، مفاهیم جدید ، رنگبندی جدید و یا حتی انتخاب یک نام جدید برای شرکت شما باشد. ( به طور مثال می توان از شرکت Federal Express نام برد که در طراحی جدید نام خود را به FedEx تغییر داد)
اما از طرفی دیگر باز سازی لوگو یک رویکرد نسبتاً ساده تر است. در این روش شما با حفظ ساختار لوگوی فعلی اقدام به بروز رسانی آن می کنید و طراح با افزودن مفاهیمی جدید، تغییر رنگ ها و یا ساده کردن کل ظاهر و احساسات لوگو ، تغییراتی کوچک به آنچه که در حال حاضر وجود دارد می دهد.

برای انتخاب راهکار مناسب می توانید به 3 سوال زیر توجه کنید:
1. چه چیزی در لوگوی فعلی من درست کار نمیکند؟
احتمالا پاسخ این سوال را هنگام بررسی 5 سوال کلیدی که هنگام طراحی مجدد لوگو یافته اید. اگر لوگوی شما دچار ایرادات کمی بود، می توان با یک بازسازی ساده آن را به روز کرد اما اگر از جهات مختلف دیگر بازدهی مناسب را نداشت لازم است اقدام به طراحی مجدد لوگو کنید.
2. چه عناصری از لوگوی فعلی الزاما باید حفظ شوند؟
شما ممکن است آماده باشید که لوگوی خود را به طور کامل تغییر دهید اما قبل از تغییر ساختار کامل باید در نظر بگیرید که کدام عناصر لوگوی فعلی در برندینگ شما موثر هستند . این ممکن است شامل رنگ هایی خاص، سبک طراحی ، یا یک المان موثر در معرفی نام شرکت است باشد.
3. آیا لوگوی فعلی من ارتباطی مستقیم با پایگاه مشتریان دارد؟
یک چالش مهم در طراحی مجدد لوگو ، ایجاد اختلال در ارتباط بصری ای است که مشتریان با لوگوی قبلی شما دارند. مدتی وقت بگذارید تا درک کنید که مشتریان چگونه با آرم فعلی شما ارتباط برقرار کرده اند و عواقب یک تغییر چشمگیر را کشف کنید. آیا مشتریان موجود شما دچار سردرگمی خواهند شد؟ اگر چنین است ، آیا این خطر وجود دارد که مشتریان قبلی خود را از دست دهید؟

مراحل بازسازی لوگو

شما سؤالات کلیدی را پرسیده اید ، تحقیقات لازم را انجام داده اید و آماده اید تا با طراحی مجدد لوگوی خود به جلو بروید. تبریک می گویم! این یک قدم بزرگ برای شما و شرکت شماست. اکنون زمان آن رسیده است که به سر کار برویم. در اینجا لازم است مواردی را به طور خاص برای شما یادآوری کنیم تا به طور صحیح روی بازسازی لوگوی خود کار کنید:
سعی کنید از مقایسه مستقیم گزینه های لوگوی جدید خود با لوگوی قدیمی به عنوان معیار موفقیت خودداری کنید. در عوض توجه خود را به شیوه برندسازی و ارتباط مشتریان با لوگوی جدید معطوف کنید.
هر تغییری می تواند احساسات غیر منظره ای را به همراه داشته باشد. خواه این احساس هیجان بخاطر چیزی جدید باشد یا نگرانی از تغییر بیش از حد. قبل از نهایی شدن پروسه باز سازی لوگو ، به این باور برسید که باید پای لوگوی جدید خود تحت هر شرایطی بمانید و تحت هیچ شرایط از تغییر به وجود آمده واهمه نداشته باشید.
برخی مواقع تغییراتی که در لوگوی جدید شما اعم از سبک طراحی ، رنگبندی و... ایجاد می شود باعث ایجاد تغییرات بزرگتر در شیوه بازیابی و برندینگ شما می شود. مانند تغییرات در آیتم های تبلیغاتی مثل وب سایت ، کارت ویزیت ، بیلبورد ها و... اگر آمادگی این همه تغییر را به لحاظ مالی یا زمانی ندارید برخی عناصر را اساسی را یکسان نگه دارید تا به مشکل بر نخورید.

امیدواریم این مقاله به اندازه کافی به شما کمک کرده باشد . اگر هنوز سوالی هست که نتوانسته اید پاسخ آن را بیابید با لوگومیکس تماس بگیرید . ما شما را راهنمایی خواهیم کرد.